Wednesday, 1 May 2013

PM LAKAR SEJARAH DI JAMBATAN KEDUA PULAU PINANG



NAJIB Tun Razak menunjukkan tanda 1Malaysia kepada orang ramai selepas melawat Jambatan Kedua Pulau Pinang di Batu Maung, Pulau Pinang semalam. Turut kelihatan Abdullah Ahmad Badawi (kiri). - UTUSAN/SAZALI CHE DIN


PULAU PINANG 30 April - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melakar sejarah sebagai rakyat pertama merentasi Jambatan Kedua Pulau Pinang secara rasmi yang kini merupakan jambatan terpanjang di Asia Tenggara.











Perdana Menteri yang dalam lawatan kerja ke Pulau Pinang hari ini singgah meninjau perkembangan projek jambatan yang sudah menjangkau 94 peratus siap dan dijangka dibuka kepada umum pada September ini.
Perdana Menteri yang tiba di rentang tuju utama jambatan berkenaan kira-kira pukul 3.15 petang sempat beramah mesra dengan kakitangan Jambatan Kedua Pulau Pinang Sdn. Bhd. (JKSB) dan menikmati hidangan minum petang di tengah-tengah jambatan berkenaan.
Terdahulu, Najib yang yang baru tiba dari Kedah merasmikan upacara merentasi jambatan berkenaan sebelum menyusuri hingga ke Batu Kawan, Seberang Perai.
Yang turut hadir, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi; Pengerusi JKSB, Tan Sri Sulaiman Mahboob; Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen dan Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Teng Chang Yeow.
Sementara itu, Pengarah Urusan JKSB, Datuk Ir. Dr. Ismail Mohamed Taib berkata, kehadiran Perdana Menteri sangat bermakna memandangkan kerja-kerja penyambungan jambatan di atas laut sepanjang 16.9 kilometer itu telah disiapkan.
"Dengan majlis ini, kita memberi keutamaan kepada Perdana Menteri untuk menyusuri jambatan secara rasmi dari Batu Maung di sebelah pulau hingga susur keluar di Batu Kawan," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130501/dn_02/PM-lakar-sejarah-rentas-Jambatan-Kedua-PP#ixzz2S1uB39L7
© Utusan Melayu (M) Bhd 

ISRAEL SOKONG MALAYSIA!!!!!!

video

SAYA WAJID PERANGI KEMUNGKARAN - ANAK JATI PERMATANG PAUH


Luahan Anak Dr Mazlan – Calon BN Permatang Pauh


dr.mazlan
Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dikasihi.
Setelah lama menyepi maka aku akan ceritakan sebab-sebab Dr Mazlan menentang DSAI. Ramai rakan-rakan yang baik hati, private message aku dan tanya kenapa lawan DSAI. Alhamdulillah cara yang baik dan Islami. Tapi aku terkilan dengan mereka yang secara terbuka menyerang dan mengkritik aku, tag di sana sini.
Kot2 nak PM dulu ka tanya ka, dak pun. Tanpa menyelidik pun sebab kenapa lawan DSAI.
Maka hari ini saya secara terbuka akan menceritakan kenapa kita perlu menentang DSAI. Dr Mazlan telah menggadaikan pekerjaan besar Naib Presiden Telekom Malaysia hanyalah demi menyelamatkan akidah ummat! Anwar Ibrahim membawa bersamanya ideologi yang pelik, bercanggah dengan syarak.
Maka kerana tiada siapa yang sudi untuk menentang beliau, maka Dr Mazlan lah yang menjadi ayam tambatan kepada ummat.
Itu pun masih lagi yang menyerang beliau. Malah rakan-rakan aku dari PAS ada jugak yang taksub tu, kutuk Dr Mazlan, “kata dia ni memang tak suka Anwar lepastu UMNO guna la”.. Beradap la sikit.. tak boleh nak husnul zhon langsung.
Orang seperti Anwar Ibrahim tidak layak menjadi pemimpin Pakatan Rakyat, berilah kepimpinan kepada orang baru pulak, pimpinan PAS lagi ramai yang tak menjual agama demi undi. Anwar Ibrahim tidak layak menjadi PM sekiranya PR menang.
Dasar PKR sebagai parti paling banyak bertanding kerusi melebihi PAS,bukan bawa agenda Islam,bukan ada Majlis Syura,bukan dasar Islam pun.Serahkan yang hak kepada mereka yang berhak.
Kepada yang kata kita menentang Anwar sebab kita anti-anwar,itu salah sama sekali! Kita menentang ideologi, dasar mencabar akidah yang dibawanya. Ideologi ini sepanjang masa akan menjadi ancaman buat islam, dan hari ini ideologi ini bertopengkan manusia bernama Anwar Ibrahim.
Persoalannya,siapakah yang sudi menentang beliau dan menjadi katalis dalam tindakan ini?? Dan siapakah yang akan berada di sebelah sana membela tindakan Anwar Ibrahim?
Sesiapa yang ada fikrah Islam yang jelas pasti akan memilih menentang Anwar Ibrahim,bukannya setakat sembang lebat nak buat Islam tapi berdiam diri soal siapa Anwar Ibrahim; seterusnya membiarkan Dr Mazlan dicaci dihina walaupun perbuatan ini untuk kebaikan Ummat.
Kepada yang kata kita bergabung dengan pihak yang zalim,aku nak habaq orang yang zalim ialah orang yang membiarkan Anwar Ibrahim menjadi pemimpin,membiarkan ummat dirosakkan akidah mereka oleh manusia ini.
Ini bukan soal gabung dengan sesiapa, tapi soal nak halang orang yang tidak layak menjadi pemimpin, ketua di negara kita.Berlambak lagi yang layak,nak pilih orang macam ni buat apa? Jika ada individu yang berakidah sebegini dalam PKR,PAS,bahkan UMNO sekalipun maka semua orang wajib menolak orang ini tanpa kira parti.
Weight bertanding menentang Anwar Ibrahim tidak sama dengan weight menentang ahli biasa PKR. Kerana Anwar Ibrahim pemimpin PR,dan fikrah beliau akan dijadikan dasar negara sekiranya menang negara.
Takpayah cakap banyak.Kami bukan lawan PAS PKR tapi lawan figure yang bernama Anwar Ibrahim.Jangan dok ambik personal.Kawan2 aku yang PAS hampa dok kalut apa,kami bukan lawan PAS. PAS jugak untung kalau Anwar takdak,boleh PAS jadi kuat dalam PR. KALUT SUNGGUH.
Ni aku nak habaq mai,hampa khatam blog yang aku sertakan itu,lepas tu mai lah balun aku dan habaq benda kami buat ni betul atau salah! Tak percaya lagi blog tu,pi jumpa ustaz-ustaz,bagi link blog tu suruh depa baca,dan tanya betui dak tindakan Dr Mazlan lawan Anwar?
Satu lagi,yang dok bubuh kesalahan konon ada ahli UMNO hina Nik Aziz kata kafir la,buat video seks konon Mustafa Ali la,apa kaitan dengan Dr Mazlan? Boleh dak aku kata ahli PAS yang kata ahli UMNO kafir,tu Ustaz Hadi yang salah? Boleh ka? Aku nak bagi cayaq sikit otak jumud tu.
Akhlak ahli UMNO atau ahli PAS yang berjuta-juta orang mana boleh nak sama dengan Dr Mazlan atau Tuan Guru Haji Hadi.Ini tanggungjawab semua untuk dakwah, bukan bubuh kesalahan atas mana-mana pihak.
Buang la sifat taksub tu…Yang dok share sana sini konon Anwar dihina dimaki la dipenjara ditelanjangkan la apa,ya kita kesian kalau benda itu benar ; tapi itu masih tidak menghilangkan kebenaran yang dengan akidah dia ni.
Kalau Anwar jadi pemimpin negara dan dibawa bersamanya ideologi yang pelik dan bercanggah dengan syarak untuk dijadikan polisi negara, siapa nak tanggung? Maka haram untuk kita memilih beliau.
Awat kalau kesian kat dia,dia jadi layak memimpin? Takkan la kriteria layak nak jadi pemimpin itu kena buat orang kesian kat kita.Ni orang yang fikrah Islam yang jelas,dia tak akan biaq orang macam Anwar ni jadi pemimpin.
So something to ponder- pihak mana yang angkat Anwar jadi pemimpin? Parti UMNO ka? Dr Mazlan kena caci maki berkandaq,yang konon ‘fikrah jelas’ tu diammm ja,biaq kami kena maki.
Hampa sedaq dak kalau Dr Mazlan tak ambik tanggungjawab lawan Anwar dan Anwar menang dalam pilihanraya, dia jadi PM dan jadikan ideologi yang bercanggah islam tu dasar negara, hampa yang undi dia, hampa yang ‘fikrah jelas’ tu tanggung la dosa sebab mendiamkan kebenaran, seperti firman Allah dalam surah Al Baqarah ayat 42 “Dan janganlah kamu mencampurkan kebenaran dan kebatilan dan jangan kamu sembunyikan kebenaran itu sedang kamu mengetahuinya”.
Yang kata Dr Mazlan gila duit la apa, dia tu dah VP TM kot, tak payah susah2 dah cari kerja lain, gaji dah berlambak pun, nak pi turun menghadap caci maki hampa ni buat apa.
Yang pembangkang yang kata Dr Mazlan lapaq kontrak kerajaan lepas pilihanraya, bukankah hampa yang kata Kerajaan BN akan jatuh,oleh itu memang tak cerdik la sapa yang pi bertanding time ni,baik duduk diam2 kat Telekom,takdak caci maki.
Orang dah berkorban jiwa raga hampa dok kutuk Dr Mazlan. Takpala… kami buat demi Islam. Allah jugak yang nak judge kami di akhirat.
Bukannya manusia mana2 yang hina Dr Mazlan tu.. Semoga Allah beri kefahaman Islam kepada semua,kemaafan kepada yang menghina, dan rahmat ke atas rakyat Malaysia. Aaameen inshaAllah.
Wallahua’lam.
Ahmad Uzair Mazlan
Anak Dr Mazlan

PAPAGOMO

JOM KITA NILAI SENDIRI......

Antara petikan "Pemimpin"



"we support all effort to protect the security state of Israel"  - DSAI

"Dr Hassan ali tak senonoh sbb serbu gereja methodist Damasara untuk cegah orang melayu mutad"  - siapa ya
Kebebasan untuk menukar agama bukan hanya terpakai kepada orang Kristian sahaja , sepatut nya mesti lah terpakai pada orang islam juga – "YB Pantai Dalaman"
"Orang Kristian di benarkan menggunakan kalimah Allah dan di benarkan menterjemahkan bible dan kalimah Allah ke dalam Bahasa Melayu"  Cadangan Pimpinan Tertinggi DAP,  Pimpinan Tertinggi PKR setuju ja, Pimpinan Tertinggi PAS terpaksa setuju sekejap pastu dah tak boleh sebab Majlis Syura dan Penyokong 'Tulen PAS" membuat bantahan.
KS gertak balik, marah Tuan Guru, terus bawak pisau pi rumah KS, ingat kan ape, rupa nya bawak pisau p potong kek birthday dia.
"Sambutan Maulidur Rasul kat penang tak bleh buat"  Khalifah LGE aka Khalifah Umar Abdul Aziz.

skrip asal - sungai_siput 

JANGAN PERCAYA PAS - KATA DAP


GGG
Angin tiada ribut pun tidak, tiba-tiba sahaja Timbalan Pengerusi DAP Johor, Norman Fernandez tampil mengingatkan orang bukan Islam supaya tidak memperjudikan nasib dengan mengundi PAS sambil menegaskan parti berlabel Islam itu tidak layak mendapat undinya.
Menurut Norman, “orang bukan Islam mesti sedar bahawa PAS akan melaksanakan apa yang digariskan sekiranya mendapat kuasa. Persoalannya adalah samada orang bukan Islam bersedia mengambil risiko dengan PAS?”
Dari kenyataannya itu jelas menggambarkan wujudnya keraguan mendalam di kalangan pemimpin DAP terhadap PAS.
Kebimbangan yang disuarakan pemimpin DAP Johor itu dipercayai berkait rapat dengan ura-ura Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din yang menegaskan PAS akan tetap melaksanakan hudud sekiranya PR memenangi PRU-13.
Walau pun hakikatnya apa yang diperkatakan PAS itu hanyalah retorik politik menjelang pilihan raya, namun bagi DAP ia tetap dianggap satu ancaman kepada pengaruhnya di kalangan orang bukan Islam.
Ia tidak mengejutkan kerana PAS dan DAP sedari dulu lagi memang tidak pernah serasi disebabkan masing-masing agak berbeza dasar dan arah haluan perjuangannya, ibarat air dan minyak yang tidak mungkin bercampur dan sebati hingga kiamat.
Dari sudut lain, DAP mempunyai sebab untuk meragui kejujuran PAS memandangkan parti berlabel Islam itu sebelum ini tidak pernah tetap pendiriannya dan acap kali bila PAS merasakan dirinya lebih kuat, bila-bila masa sahaja mereka sanggup mengkhianati rakan sepakatan.
Namun perkembangan terbaru ini tentunya bakal menambah lagi suhu kehangatan PRU-13, di masa yang sama senario ini secara langsung menonjolkan betapa rapuhnya kerjasama antara DAP, PKR dan PAS dalam Pakatan Rakyat (PR).

PAPAGOMO

KE MANA HASIL NEGERI PULAU PINANG???

RED_BEAN_ARMY

Red Bean Army iaitu sekumpulan ‘tentera siber’ yang ditaja oleh DAP difahamkan telah wujud sejak 4-6 tahun lepas. Kekuatan mereka dianggarkan berada dalam jumlah 2000 hingga 3000 dan didarabkan dengan 10 hingga 20 jumlah capaian ke internet (Facebook, twitter, email, komen, dll) iaitu sekitar 60,000. Kekuatan ini akan secara semulajadi digandakan sekiranya rakyat yang terpedaya turut ‘menyambung’ kerja mereka melalui media sosial.
Pejabat Operasi utama Red Bean Army ialah di Bangunan Komtar, Pulau Pinang dan satu lagi di Hotel Concorde Kuala Lumpur. Bayaran bagi setiap seorang dari mereka secara puratanya ialah RM3000-RM8000.
Tugas mereka saban hari secara sepenuh masa ialah:
· menyerang laman web pro-kerajaan,
· menyerang laman-laman sosial aktivis yang pro-kerajaan,
· menyebarkan bahan untuk memburukkan kerajaan,
· mematahkan komen-komen pro-kerajaan di media alternatif,
· menghalang penjelasan kerajaan dari sampai kepada rakyat melalui internet,
· mengganggu apa saja program yang dilihat mampu memberi kredit kepada kerajaan,
· menyebarkan maklumat yang memberi kredit kepada DAP
Modus Operandi mereka ialah mencipta fitnah atau fiksyen yang separa benar, memanipulasi maklumat, menghentam dan mencaci kerajaan dan menyebarkannya seluas yang mungkin dan secepat mungkin.
Objektif mereka pula ialah untuk membangkitkan rasa benci yang meluap-luap serta perasaan tidak percaya langsung kepada kerajaan.
Justeru, tidak hairan jika satu isu kecil, contohnya kejadian di KFC di mana pelanggan Cina dikasari oleh pekerja Melayu kerana berang dimaki hamun, telah dijadikan isu rasis dan tersebar di internet dalam masa 24 jam lalu dipetik oleh portal pro-pembangkang seperti Malaysiakini yang kemudiannya menerima beribu-ribu komen pro-pembangkang dalam sekelip mata.
Ia kemudian dipetik dan disebar lagi oleh blog dan laman web sehingga menjadi satu isu besar. Jika kena isunya, maka ia akan dipetik juga oleh pihak asing sehingga menampakkan seolah-olah Malaysia tidak selamat.
Pendek kata, kewujudan beribu-ribu tentera siber DAP tidak wajar dipandang ringan kerana pembunuhan etnik Rohingya di Myanmar juga sebenarnya bermula dengan kebanjiran maklumat tidak tepat secara besar-besaran dan cepat melalui internet seperti ini.
Lebih dahsyat, bagi mencapai objektif mereka, DAP sanggup pergi lebih jauh sehingga ke tahap mengugut dan mengancam.
Bukan hanya orang politik dan rakyat biasa yang menjadi sasaran, tetapi juga para artis dan selebriti yang secara terbuka menyokong kerajaan Barisan Nasional turut menjadi mangsa. Artis Korea popular, Psy, adalah antara mangsa ugutan dan ancaman mereka apabila menerima jemputan MCA untuk membuat persembahan di Pulau Pinang tidak berapa lama dahulu. Antara artis lain yang menerima nasib yang sama ialah artis Cina tempatan Leng Yen, Jackie Chan dan Dato’ Michelle Yeoh. Dua lagi artis dari Taiwan juga tidak terkecuali di mana mereka akhirnya bertindak membatalkan persembahan di sini. Malah tokoh Sami tersohor Buddha, Master Hsing Yun juga tidak terkecuali menjadi sasaran DAP apabila beliau membuat kenyataan memuji kepimpinan Dato’ Seri Najib.
Apa yang penyokong DAP sendiri mungkin sukar untuk percaya ialah, ugutan dan ancaman terhadap mereka ini bukan sekadar secara ‘maya’ tetapi secara langsung juga. Sekiranya mangsa masih berdegil, maka ugutan dan ancaman ini akan ‘dipanjangkan’ kepada keluarga dan periuk nasi mangsa. Ini bermakna, mereka akan mengganggu keluarga mangsa, menyerang tempat kerja atau perniagaan mereka termasuk mengugut para vendor atau pembekal dan sesiapa sahaja dalam rangkaiannya sehingga mangsa berada dalam keadaan ‘tiada pilihan’.
Semua ini didedahkan sendiri oleh Shen Yee Aun, iaitu bekas Setiausaha Pemuda DAP yang kini aktif membantu MCA dalam terlibat langsung dalam NGO yang mesra kerajaan. Yee Aun pada mulanya adalah anak didik Institut Kajian Dasar (IKD) iaitu sebuah organisasi ‘milik’ Anwar Ibrahim. Dari situ, beliau dipujuk oleh DAP agar menyertai mereka dan membantu dalam ‘perang menentang kerajaan’. Sebagai anak muda yang penuh dengan aspirasi dan cita-cita, Yee Aun menjalankan tugasnya dengan dedikasi di bawah DAP dan diberi jawatan yang tinggi.
Namun, sampai satu ketika Yee Aun yang mempunyai jatidiri Malaysia yang kuat tidak mampu lagi mengabaikan kata hatinya yang menyayangi negara ini. Bagi beliau tindakan mengugut dan mengancam keluarga dan periuk nasi orang lain adalah kejam dan beliau tidak sanggup membiarkan negara ini diperintah oleh orang yang kejam.
Beliau pertama kali memberontak menentang DAP sejak 2010 dengan mendedahkan sikap kuku-besi dan tidak telus parti itu dalam menangani isu di Klang pada ketika itu. Sedikit demi sedikit Yee Aun semakin lantang mengkritik DAP dari dalam sebelum mengambil keputusan keluar parti. Beliau kini aktif mendedahkan operasi kotor serta agenda jahat DAP terhadap Malaysia.
Menurutnya, ada kes di mana DAP telah bertindak membuli dan mengugut keluarga sasaran mereka termasuk teman wanitanya. Mereka juga mencuri kereta bapanya dan kemudian ibunya dan berbagai-bagai ancaman lagi bagi menakutkannya dan keluarganya. Ini tidak mengejutkan kerana Tony Pua sendiri tidak menafikan kewujudan tentera Red Bean Army ini dalam satu kenyataan dalam Malaysiakini dan menjelaskan peranan tentera ini adalah untuk ‘membunuh orang’.
Dengan apa yang dilalui Yee Aun, maka kita tidak hairan jika Teoh Beng Hock membunuh diri apabila beliau menjadi masalah kepada DAP.
Apa yang didedahkan ini mungkin sukar untuk diterima terutama dengan beribu-ribu tentera siber DAP yang bersedia menghalang (block) dan membela parti itu di internet. Mana-mana isu yang mendedahkan kelemahan mereka akan dihalang dengan cara beribu-ribu tentera itu akan membuat laporan ‘spam’ supaya kebenaran tidak sampai kepada pembaca internet. Malah, kita boleh melayari sendiri nama Yee Aun dan lihatlah bagaimana giatnya namanya dicemar oleh tentera Red Army di alam siber.
Gerak kerja tentera ini didapati berkesan di kalangan golongan atas pagar, terutamanya. Apabila melihat komen-komen yang begitu ramai membela DAP, maka golongan ini akan mempunyai persepsi seolah-olah DAP berada di pihak yang benar dan orang seperti Yee Aun telah ‘dibeli’ kerajaan.
Namun, sekiranya golongan ini sanggup mengambil sedikit masa untuk mencari kebenaran, mereka tentu tahu bahawa Yee Aun bukan satu-satunya pihak yang mendedahkan sikap kukubesi DAP mahupun agenda jahat mereka. Tunku Abdul Aziz, bekas Pengerusi DAP, bekas Adun DAP Teja R. K. Muthu, bekas ADUN Malim nawar Keshvinder Singh a/l Kashmir Singh malah bar-baru ini, Pengerusi DAP Johor, Dr. Boo Cheng Hau juga telah bertindak keluar parti atas alasan yang sama, iaitu tidak sanggup lagi menerima pemerintahan kukubesi Lim Kit Siang anak beranak.
Jika itu belum cukup untuk membuat kita berfikir tentang bahayanya DAP, maka fikirkanlah bagaimana DAP membayar sebegitu ramai tentera siber ini?
Tidak lain tidak bukan, wang negeri Selangor dan Pulau Pinang telah dipamkan secara besar-besaran untuk tujuan ini. Bukankah wang tersebut adalah wang rakyat? Wang pembayar cukai? Bukankah ia perlu digunakan untuk negeri dan bukannya parti? Di manakah cekap, amanah dan telus (CAT) yang dilaungkan DAP? Bukankah lebih tepat jika dikatakan kejam, kotor dan korup (KKK)?

Beruang Biru
PULAU PINANG MILIK BN???       Klik Di Sini


PANAS....KIT SIANG LARI SELAMATKAN NYAWA.....

video

Thursday, 25 April 2013

PEMIMPIN PENIPU, RAKYAT DIPERBODOHKAN


KUALA LUMPUR 24 April - Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng didakwa sengaja berbohong berhubung isi kandungan surat Pendaftar Pertubuhan (ROS) semata-mata untuk memastikan kedudukan beliau dan bapanya, Lim Kit Siang dalam parti tidak tergugat.
Bekas Ketua Cawangan DAP Sungai Pelek, Tan Tuan Tat mendakwa, usaha memutar belit fakta tersebut terpaksa dilakukan bagi mengelakkan pemimpin dan ahli DAP lain meletakkan kesilapan kiraan undi keputusan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) ke atasnya seterusnya mendesak beliau melepaskan jawatan dalam parti.
“Beliau sudah mula risau akan hilang pengaruh dalam parti kerana terlalu mengambil mudah dan sombong dengan aduan ahli-ahli DAP kepada ROS sehingga mendapat arahan mengadakan pemilihan semula dalam tempoh sebulan.
“Guan Eng dan bapanya juga takut andai ROS meneruskan siasatan terhadap aduan terdapat unsur penipuan dan manipulasi dalam pemilihan CEC, maka perbuatan tersebut terbongkar kepada umum, justeru anak beranak itu terpaksa ‘menangis’ depan media untuk dapat simpati," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Sebelum ini, pelbagai pihak melihat pucuk pimpinan DAP cuba mengambil kesempatan daripada isu kesilapan pengiraan undi pemilihan CEC yang berlangsung pada Disember lalu.
Para pemimpin tertinggi DAP menyalahkan ROS kononnya bertindak zalim sehingga tidak dapat bertanding menggunakan lambang parti tersebut dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 walaupun hakikatnya ROS tidak pernah menghalang DAP daripada menggunakan lambang sendiri.

SUMBER
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_12/Bohong-kandungan-surat-ROS-demi-kepentingan-peribadi#ixzz2RU0pQbFC
© Utusan Melayu (M) Bhd 

NO HUDUD @ SELANGOR


SHAH ALAM 24 April — Ketika pemimpin Pas seperti Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap dengan pendirian mahu melaksanakan hukum hudud di negara ini, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menegaskan bahawa undang-undang itu tidak akan dilaksanakan di Selangor.
DAP, satu lagi gabungan pakatan pembangkang, awal-awal lagi menentang cadangan itu.
Bercakap kepada pemberita hari ini, Abdul Khalid berkata hukum hudud tidak boleh dilaksanakan tanpa mendapat persetujuan seluruh rakyat Malaysia serta rakyat Selangor khususnya. "Hukum hudud merupakan prinsip Islam dan menjadi sebahagian daripada pentadbiran di Selangor.
"Namun ia tidak dianggap sebagai satu ketetapan kerana rakyat di negara ini perlu mengikut apa yang ditetapkan dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya.
Katanya, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), yang merupakan badan tertinggi agama Islam di Selangor, tidak pernah membuat apa-apa ketetapan berhubung cadangan itu. - BERNAMA

SUMBER: BERNAMA / UTUSAN MELAYU

SERAMMM.....TEROWONG MAUT PULAU PINANG.....


Mereka berpendapat, penambahbaikan terhadap sistem pengangkutan awam sedia ada adalah lebih bermanfaat daripada membina terowong dan lebuh raya baharu.
Penyelidik Citizen Awareness Chant Group (Chant Group), Khoo Kay Peng berkata, dalam kaji selidik tersebut, sebanyak lapan soalan diajukan kepada 1,000 responden dari sekitar Persiaran Gurney, Pulau Tikus dan Tanjung Pinang yang bakal menerima kesan akibat projek berkenaan.
"Sebanyak 60 peratus responden memilih penambahbaikan pengangkutan awam berbanding pembinaan terowong dan jalan raya baharu seperti yang mahu dibangunkan oleh kerajaan negeri.
"40 peratus responden pula mengaku tidak tahu menahu mengenai projek tersebut manakala 75 peratus menyatakan tidak menerima sebarang maklumat lengkap daripada kerajaan negeri," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Projek terowong dasar laut yang dirancang kerajaan DAP Pulau Pinang sepanjang 6.5 kilometer (km) dari Persiaran Gurney ke Bagan Ajam serta jalan pintas sepanjang 4.6 km dari Lebuh Raya Tun Dr. Lim Chong Eu ke Bandar Air Itam dan jalan empat lorong sepanjang 12 km menghubungkan Tanjung Bungah ke Teluk Bahang dibantah pelbagai pihak yang bimbang implikasi buruk terhadap penduduk dan alam sekitar negeri ini.
Kay Peng dalam pada itu menambah, kaji selidik berkenaan bukan dilakukan untuk mencetuskan rasa curiga rakyat terhadap projek tersebut tetapi mahu mendapatkan maklum balas daripada mereka.
"Lebih 70 peratus mengaku tidak menerima penerangan dari kerajaan negeri manakala mereka yang mengaku tahu pula, apabila ditanya mengenai lokasi, mereka tidak dapat memberikan jawapan yang tepat.
"Apa yang lebih mengejutkan adalah 70 peratus daripada responden mengaku tidak tahu apabila ditanya mengenai kaedah pembayaran yang akan dilakukan dalam menampung kos projek tersebut.
"Perkara ini jelas kerana melibatkan integriti kerajaan negeri yang selama ini melaungkan slogan Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT)," ujarnya.
Sementara itu, Penasihat Chant Group, Profesor Jimmy Lim berkata, pihaknya tidak berniat untuk mengkritik tetapi berpendapat banyak kaedah lain yang boleh digunakan dalam mengatasi masalah kesesakan lalu lintas terutamanya di bahagian pulau.
"Pulau Pinang tidak boleh jadi seperti Singapura dan Hong Kong malah sangat berbeza. Bandar ini tidak dibangunkan untuk menerima kemasukan kenderaan yang banyak.
"Cuba lihat susun atur bangunannya. Jadi pihak berkuasa tempatan perlu lebih peka dan bijak dalam mencari jawapan kepada permasalahan sedia ada.
"Amat rugi sekiranya kita hilang Persiaran Gurney yang berpotensi untuk dibangunkan sebagai kawasan pemuliharaan bakau yang nyata tiada di Singapura dan Hong Kong," katanya.

SUMBER
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_09/Rakyat-P-Pinang-tolak-terowong#ixzz2RU09J1j2
© Utusan Melayu (M) Bhd 

KAMI TAK NAK LABUR DI PULAU PINANG



PULAU PINANG 24 April - Kerajaan DAP Pulau Pinang terus gagal menarik kemasukan pelaburan langsung asing (FDI) ke negeri ini sejak dua tahun lalu.
Pengerusi Barisan Nasional (BN) negeri, Teng Chang Yeow berkata, punca utama kemerosotan mendadak itu disebabkan kerajaan negeri tidak mempunyai polisi yang jelas dalam menarik pelabur asing.
"Pada 2010, Ketua Menteri, Lim Guan Eng boleh berbangga apabila negeri ini menerima FDI lebih RM12 bilion namun merosot kepada RM9 bilion pada 2011 dan terus merudum kepada lebih RM2 bilion sahaja pada tahun lepas.
"Pada dua bulan pertama tahun ini pula, keadaan tidak berubah apabila kemasukan FDI terus lesu dan dikhuatiri bakal memberi kesan kepada ekonomi negeri dan mengehadkan peluang pekerjaan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.
Menurut Chang Yeow, situasi menjadi bertambah buruk pada tahun ini apabila Pulau Pinang hanya menerima RM59 juta FDI untuk tempoh dua bulan pertama manakala sebanyak RM291 juta merupakan pelaburan domestik seperti yang disiarkan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA).
"Jumlah keseluruhan hanya sebanyak RM350 juta dan cuma berada di tangga keempat. Ini mengundang persoalan besar tentang pengurusan ekonomi kerajaan negeri," katanya.
Guan Eng sebelum ini mengakui kemerosotan berkenaan namun menyifatkan sebagai perkara biasa kerana impak kemelesetan ekonomi global.
Mengenai penjelasan Guan Eng itu, Chang Yeow berkata, ia sekadar alasan untuk menutup kelemahan kerajaan negeri kerana hakikat sebenar ialah tiada langkah proaktif diambil untuk menarik FDI.
"Kalau Ketua Menteri kata begitu, kenapa Sarawak boleh mencatat FDI sehingga lebih RM2 bilion bagi dua bulan pertama tahun ini manakala Selangor mencatat RM173 juta FDI?," soalnya.
Menurutnya, walaupun berlaku kemerosotan ekonomi global, syarikat-syarikat gergasi dunia terus mengeluarkan produk terbaharu.
"BN pula mempunyai polisi jelas apabila kita merancang untuk memperkenalkan status pelaburan bebas selain mewujudkan enjin baharu ekonomi negeri melalui bidang perkhidmatan," ujarnya.

SUMBER
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_10/Pulau-Pinang-terus-gagal-tarik-pelabur#ixzz2RTzVvVmY
© Utusan Melayu (M) Bhd 

MINTA IZIN DAP DULU LAH??


PULAU PINANG 24 April - DAP mempertikaikan tindakan Pas menerima kemasukan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib ke dalam parti itu.
Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, Muhamad tidak layak untuk menyertai Pas sekali gus duduk di dalam pembangkang kerana mereka yang mempunyai rekod buruk tidak seharusnya diterima sebagai ahli dalam mana-mana parti.
"Itu pandangan peribadi saya memandangkan Muhamad mempunyai rekod buruk sepanjang bersama Barisan Nasional (BN) dahulu.
"Hanya mereka yang mempunyai rekod baik layak diterima untuk menyertai parti politik tidak kira pembangkang atau BN," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Isnin lalu, Muhammad secara rasmi menyertai Pas apabila menyerahkan borang keahliannya kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di ibu pejabat parti itu selepas beberapa tahun menyepikan diri dari arena politik sejak kalah ketika bertanding jawatan Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan lalu.
Karpal turut menyuarakan rasa curiga terhadap tindakan bekas pemimpin BN itu dan menyifatkan penyertaannya dalam Pas sebagai tidak ikhlas.
"Saya tidak rasa beliau ikhlas kerana mungkin motif sebenarnya menyertai Pas kerana tidak mendapat apa yang dihajati dalam BN," ujarnya.

sumber
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_04/Karpal-pertikai-Mat-Taib-sertai-pembangkang#ixzz2RTz7VJqt
© Utusan Melayu (M) Bhd 

MALAYSIAN FIRST CHINESE PRIME MINISTER


HULU TERENGGANU 24 April - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan pemimpin bukan Islam daripada parti sekutunya, DAP tidak layak menyandang jawatan pemimpin nombor satu negara kerana jawatan Perdana Menteri adalah hak mutlak orang Melayu beragama Islam.
Sebagai sebuah negara Islam katanya, sudah semestinya Perdana Menteri negara ini orang Islam bagi menjaga dasar-dasar yang berkaitan.
"Kalau di negara komunis, komunis pemimpinnya dan di negara kapitalis, kapitalislah pemimpinnya," katanya ketika menyampaikan ceramah di kediaman calon Pas bagi DUN Kuala Berang, Muhyidin Abdul Rasid di sini malam tadi.
Abdul Hadi berkata, bagaimanapun mana-mana menteri daripada kalangan bukan Islam boleh memegang jawatan itu mengikut kepakaran dalam bidang masing-masing.
"Ada menteri yang bukan Islam yang mahir bidang tertentu boleh dilantik jadi menteri dalam bidang masing-masing seperti kerja raya, galian tetapi nak lantik menteri bukan Islam untuk jaga masjid tak bolehlah," jelasnya.
Beliau seterusnya menolak dakwaan kononnya kerjasama Pas dengan DAP dalam pakatan pembangkang akan memberi peluang kepada pemimpin DAP dilantik sebagai Perdana Menteri.
Jelasnya, berdasarkan kesemua calon yang bertanding termasuk daripada BN atau pakatan pembangkang, tidak memungkinkan pemimpin DAP menjadi pemerintah.
"Daripada 222 kerusi Parlimen, BN tanding 221 kerusi, Pas 73 kerusi, DAP 50 kerusi dan PKR 99 kerusi.
"Pakatan pembangkang juga mengemukakan calon Islam Melayu seramai 145 orang, BN 131 orang manakala calon pakatan bukan Islam 77 orang, BN 91 orang. Jadi macam mana DAP nak perintah negara," ujarnya.

SUMBER
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_03/Jawatan-PM-hak-orang-Islam#ixzz2RTy8OyZN
© Utusan Melayu (M) Bhd 

OVER MY DEAD BODY??


PULAU PINANG 24 April - Pengerusi DAP, Karpal Singh menegaskan beliau tetap dengan pendiriannya yang tidak bersetuju dengan perlaksanaan hukum berkenaan di negara ini.
Katanya, hudud tidak boleh dilaksanakan kerana mengikut Perlembagaan tidak ada apa-apa peruntukan yang menunjukkan Malaysia adalah sebuah negara Islam.
“Dalam tahun 1988, lima hakim kanan Mahkamah Agung yang diketuai Tun Salleh Abas ketika itu telah memutuskan undang-undang yang terpakai dalam negara adalah undang-undang sekular.
“Jadi mana boleh dalam satu negara ada dua undang-undang. DAP menghormati apa yang terkandung dalam perlembagaan, oleh itu undang-undang Islam boleh diletakan di bawah kuasa Raja-Raja Melayu sahaja," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din yang bertegas mahu melaksanakan hudud sekiranya pembangkang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.
Sementara itu di Arau, mengulas perkara tersebut, Haron mengulangi ketegasannya untuk melaksanakan hukum hudud sekiranya pakatan pembangkang memerintah negara ini.
Menurut beliau, pendiriannya itu mengambil kira hukum hudud sebagai asas dalam perundangan Islam.
“Sebagaimana solat, ia perlu dilaksanakan," kata beliau selepas merasmikan Pesta Wau Kampung Kenangan, Simpang Empat dekat sini hari ini.
Mengulas lanjut, Haron berkata, sekiranya pakatan pembangkang mendapat mandat memerintah negara ini, isu tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat khas pakatan berkenaan.
Sehubungan itu, beliau tidak mahu membuat kenyataan lanjut dalam media massa berhubung isu tersebut untuk mengelakkan ‘perbalahan’ dalam kalangan pemimpin pakatan berkenaan.

SUMBER
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130425/po_01/DAP-tetap-bantah-hudud#ixzz2RTxvLSbN
© Utusan Melayu (M) Bhd 

TOL SUNGAI NYIUR DIROBOHKAN???


Kerajaan DAP Pulau Pinang didakwa mungkir janji isu tol

BUTTERWORTH 31 Mac - Kerajaan DAP Pulau Pinang hanya pandai menabur janji tetapi tidak pernah ditunaikan dalam tempoh lima tahun memerintah negeri itu.
Penyelaras Barisan Nasional (BN) Parlimen Bagan, David Chua Teik Siang berkata, antara janji yang gagal ditunaikan kerajaan pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng ialah meruntuhkan tol Sungai Nyiur.
"Guan Eng kata mereka akan menghapuskan bayaran di plaza tol ini sekiranya kerajaan Persekutuan tidak berbuat demikian dalam masa tiga tahun selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU Ke-12).
"Sekarang dah masuk lima tahun mereka perintah Pulau Pinang, namun kutipan tol ini masih berjalan seperti biasa dan pelbagai alasan diberi Guan Eng untuk menghalalkan tindakannya tidak merobohkan plaza tol ini," katanya kepada pemberita ketika ditemui semasa mengetuai kira-kira 30 orang membuat demonstrasi aman di plaza tol itu hari ini.
Yang turut hadir, Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Puyu, Sum Yoo Keong dan Penyelaras DUN Bagan Dalam, M. Karuppanan.
Dalam demonstrasi itu, mereka turut memegang poster dan kain rentang membantah tindakan kerajaan DAP dan meminta agar plaza tol tersebut segera dirobohkan.
Menurut Teik Siang, kerajaan DAP ternyata tidak ikhlas untuk membantu rakyat sebaliknya hanya pandai bermain kata-kata dan mengubah fakta.
"Kami sanggup berpanas untuk mengadakan demonstrasi ini bagi memaklumkan kepada orang luar bahawa mereka harus berfikir semula jika mengatakan kerajaan DAP Pulau Pinang cemerlang di negeri ini," ujarnya.

SUMBER:
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130401/po_13/Kerajaan-DAP-Pulau-Pinang-didakwa-mungkir-janji-isu-tol#ixzz2RTw9jGgv
© Utusan Melayu (M) Bhd 

PESANAN UNTUK PENGUNDI PULAU PINANG

Imbas Lalu

PRU12 telah memberi rezeki terkejut kepada GUAN ENG dan DAP di Pulau Pinang. DAP dan Pakatan Rakyat diberi mandat sebagai kerajaan di Pulau Pinang dan YB Lim Guan Eng, anak jati bukan Pulau Pinang di angkat menjadi Ketua Menteri. 

Tetapi, kenapa Kerajaan BN tewas secara mengejut di Pulau Pinang. Sedangkan rekod BN adalah amat cemerlang dengan menjadikan Pulau Pinang sebagai antara negeri yang terkaya dan maju di MALAYSIA. Tetapi BN kalah pada PRU 12 di Pulau Pinang. 
Punca-Punca Kekalahan BN 


1. kekalahan " tanpa kerusi " oleh Gerakan dan MCA adalah berpunca daripada sentimen emosi protes majoriti pengundi-pengundi PRU 12 terhadap "janji tidak ditepati" oleh Kerajaan BN

2. "ditambah nilai kebencian " dan " anti UMNO " yang terlalu ekstrim yang di pupuk oleh DAP dan Guan Eng sejak september 2007 hingga semasa berkempen dalam PRU 12. 


Nasib Pulau Pinang?

PRU 13 menjelang tiba, Guan Eng dan DAP yang sekarang ini mempunyai 19 kerusi DUN majoriti pengundi-pengundi masih amat yakin yang 19 kerusi ini tetap akan menjadi milik DAP dan tidak boleh digugat oleh Gerakan ataupun MCA. Ini bermakna Guan Eng dan para strategist DAP telah melakukan semua langkah-langkah strategi "untuk mengekalkan kuasa" di 19 DUN tersebut dengan strategi "memberi dan menerima" di DUN-DUN tersebut selama 5 tahun mereka berkuasa. 


Sumbangan BN?

Tetapi sejak 5 tahun, BN Pulau Pinang dan Perdana Menteri cuba menyedarkan minda pengundi-pengundi Pulau Pinang supaya kembali berfikir bahawa kesejahteraan yang di rasai sekarang adalah warisan dan hasil usaha daripada dasar-dasar kerajaan BN terdahulu. Oleh itu rakyat Pulau Pinang terutamanya para pengundi boleh merasa nikmat dan kesejahteraannya pada masa ini dan pastinya janji BN Pulau Pinang akan terus membina Pulau Pinang yang sejahtera dengan pembangunan yang berstruktur sekiranya BN kembali memerintah Pulau Pinang.
Pengundi-pengundi Pulau Pinang wajib berfikir dan membuat pertimbangan, nikmat pembangunan di Pulau Pinang yang akhirnya mendorong kepada kesejahteraan ekonomi Pulau Pinang adalah kerana dasar-dasar jangka panjang Kerajaan BN terdahulu. Nama-nama pemimpin besar BN seperti Tun Lim Chong Eu dan Tan Sri Koh Tsu Koon adalah arkitek pembangunan Pulau Pinang bukannya Guan Eng. Guan Eng hanya menjadi penerus kepada landasan yang telah sedia ada. 


Sumbangan DAP/PKR?

Pengundi-pengundi di Pulau Pinang perlu berfikir sejenak, sejak 5 tahun yang lepas apakah landasan baru yang di bawa oleh Guan Eng ? Adakah CAT, Laluan Bawah Laut ataupun dasar jimat kerajaan negeri adalah sebagai landasan baru DAP? Masihkah pengundi-pengundi Pulau Pinang ingat janji-jani Guan Eng dan DAP sebaik saja memenangi PRU 12? Jawapannya ialah "janji tidak ditepati " oleh Guan Eng.
 Sekiranya pembinaan laluan bawah laut yang menjadi agenda Guan Eng untuk menyelesai masalah kesesakan jalan raya, sedangkan pembinaan Jambatan Pulau Pinang kedua belum beroperasi tapi kajian sudah boleh membuktikan Jambatan ini boleh selesaikan masalah tersebut, jadi apa perlunya laluan yang kosnya cukup tinggi dan membazir serta mengancam alam sekitar dibina. Kata Teng (Pengerusi BN Pulau Pinang) -" The direction of the state is actually aimless. They dont have any policy or blue print for Penang "(NST 10/6/2012). Oleh itu Guan Eng dan DAP sentiasa mempunyai dilema dalam setiap tindakan mereka.


Masihkah Ada Masa Depan?

Realitinya kepada pengundi-pengundi di Penang terutamnya pengundi berbangsa Cina adalah Guan Eng dan DAP sedang bermain strategi politik dalam survival mereka di Pulau Pinang. Mereka bermain politik dalam dasar CAT, yang telus kepada syarikat-syarikat gergasi tertentu sahaja yang juga boleh dipersoalkan tindakan mereka. Dasar Jimat cermat Kerajaan Negeri yang tidak mahu berbelanja untuk pembangunan rakyat yang akhirnya menyusahkan rakyat dan ini bukan dasar yang baik kerana membiarkan rakyat menangung penderitaannya. Mungkin dasar kerajaan Guan Eng ialah untuk mengurang difisit tapi impaknya rakyat yang tanggung masalahnya. Tetapi sekiranya peruntukan diberi untuk berbelanja kepada pembangunan rakyat sudah pasti ia dapat mengurang masalah rakyat. Barulah ialah adalah dasar berbelanja yang berhemat seperti apa yang pernah di buat oleh Ketua Menteri BN dahulu. 

Tindakan Bijak?

Para pengundi-pengundi di Pulau Pinang perlu ingat bahawa Guan Eng dan DAP cuba bermain " mind game " dengan mereka. Ini kerana apabila Guan Eng dan DAP sudah memasuki "tempoh" nyawa-nyawan ikan, baru mereka mula mengistiharkan yang Kerajaan DAP dan Pakatan Rakyat Pulau Pinang akan melaksanakan projek mega seperti "The Undersea Tunnel", Jalan Lebuhraya di Pulau Pinang (kedua-dua projek yang kos masih kita keliru samada RM 8 billion atau RM 6.3 billion ataupun RM 4.8 billion ) dan pengumuman untuk Projek "The Penang Paradigm 2013-2023. Semua program ini di umumkan diambang PRU 13. Persoalannya kenapa Guan Eng dan DAP tak umumkan pada tahun 2008 sebaik saja mereka menang ataupun pada 2009 selepas setahun mereka menang PRU 12. Inilah kelemahan ketara Kerajaan Guan Eng dan DAP Pulau Pinang.
Semua analisa tadi, jelas bercorak dan bermatlamatkan politik Guan Eng dan DAP yang cuba mempertahan survival untuk terus bertapak di Pulau Pinang. Para pengundi perlu tahu dan perlu ingat bawa kunci pembangunan Pulau Pinang masih seperti pasaran saham yang boleh naik dan boleh turun bila-bila masa. Kerajaan Pulau Pinang bukan nya yang menyimpan kunci pembangunan tersebut. Tetapi yang menyimpannya masih lagi kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat yang menjadi penjaga gate nya (gate keeper) yang akan menentukan pembangunan Pulau Pinang. Mereka perlu ingat banyak projek-projek besar di Pulau Pinang adalah projek Kerajaan Persekutuan yang lakukan dan Kerajaan Persekutuan tidak melakukan diskriminasi kepada rakyat Pulau Pinang walaupun majoritinya memilih DAP dan Pakatan Rakyat. Sebagai renungan kepada PARA PENGUNDI PULAU PINANG kita petik kata-kata Teng Pengerusi BN Pulau Pinang - " I have a vision for developing Penang " dan " The previous leadership has laid the foundation and we will buil on it" (NST 10/6/2012) . Persoalannya perlukah pengundi-pengundi memilih Guan Eng, DAP dan Pakatan Rakyat dalam PRU 13 atau perlukah Pengundi-pengundi mengekalkan Pakatan Rakyat menjadi kerajaan Negeri selepas PRU 13 selepas kegagalan mereka.